Jangan Cepat Menilai - Berilah Peluang

OPK dah lama menyepi dan kini kembali. Arini saya nak bawa satu cerita. Cerita dia macam ni

Ada seorang pelajar ni yang sebelum ni telah pun berkhidmat sebagai seorang pemimpin pelajar di kampus. Tapi ketika itu, dia bukanlah seorang yang berkuasa tetapi seorang yang harus menurut perintah. Kebetulan pula, pada sesi seterusnya dia berpeluang bertanding semula tetapi pada kali ini atas kapasiti mahasiswa yang paling berkuasa di kampus. Dia menang dan memegang jawatan tersebut.

Tetapi, ramai yang ragu2 dengan orang ini. Dia dah berpeluang menjadi pemimpin, gila kuasa ke nak pegang lagi jawatan untuk sesi yang seterusnya. Ramai yang maki hamun, yang mengutuk, yang mengata dan komplen. Namun, tak ramai yang kata berilah peluang pada dia.

Saya sendiri ragu2 dengan dia pada awal. Tetapi setakat apa yang saya lihat, orang tersebut berusaha dengan sebaiknya walaupun pada pandangan peribaid saya dia memang banyak kelemahan. Tetapi, ada ke manusia yang sempurna di dunia ini? Tidak ke kita diberi tanggungjawab untuk saling menasihati sesama manusia?Mungkin kita patut sekurang-kurangya beri peluang dahulu dan kemudiannya baru mengutuk, mencaci dan memaki hamun?

4 Response to "Jangan Cepat Menilai - Berilah Peluang"

Amy Ajak said...

kalau org yg memaki hamun, caci, benci... dorang ada sebab kenapa dorang mcam tu. mungkin ada yang lihat dari aspek yg remeh... mcm gila kuasa. and ada sebab org benci dia sebab dia did something to someone without realizing that he did.

so whatever it is... people have reasons why they act the way they are. i mean its life. sometimes peoples' life have more enemies than friends... some have equal acquaintance some just dont...

mmg he already di beri peluang. cuma dia perlu buka mata.. dan sedar diri yang DIA BUKAN PERFECT. everyone knows deep down, dorang ada flaws.. just that... he must know that he also have flaws too. so before he should be given the respect... he should respect others.. he already been given the chance... but.. to be trusted... bukan senang.

Unknown said...

Apa kes ni Amy? Macam berkait dengan cerita dulu2 ja ni. Uhu..

Aku tak tau & faham apa yang berlaku antara kau dengan dia (& mungkin juga yang bernada sama).

So, no comment (yet)...

Amy Ajak said...

tedalah.. saja bagi pendapat. salah ka itu samizul?

tidak salah kan???
kalau ya...what's this blog for?

it will be damned it sumone thinks its wrong for me to speak my mind a little.

Unknown said...

Ha2. Of course it's nothing wrong to share your thought. Aku, ok ja..

Blog ni ada lebih dari seorang penulis (moderator). Setakat yang aku faham, setiap watak macam berlainan perwatakannya. Entah orang yang sama, ntah x. Aku xtau.

Mungkin itulah yang menyebabkan blog ini menjadi begini, kini.

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes
This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates