Isu sejuk

Gua rasa isu ni da sejuk... Tapi gua teruskan jugak niat nk komen psl isu ni. Gua nk komen psl Perhimpunan Aman yang gua rasa bagus tapi bagai muncul ketidakpuasan hati dalam kalangan pimpinan pelajar.


Lu org fikir la, Perhimpunan Aman ni kite buat sbb nak tunjuk tanda protes kita kepada apa yang berlaku kepada saudara kite yang seksa diserang syaitan bertopengkan manusia(baca sebagai zionis). Gua tgk banyak tempat buat demontrasi, tapi presiden dengan bangganya menyatakan berpendirian teguh untuk tidak mengadakan demonstrasi. Gua pelik. Napa pres kita menolak benda ni? Mungkin pres ada sebab sendiri. So ikut pandangan gua, sebagai tanda hormat kita kpd pres kita tidak payah libatkan pres dalam demonstrasi ni. Bukan apa. Nanti prinsip yang kukuh dipegang tu rabak mcm tu je. Anjuran demonstrasi ni gua sokong walaupun gua tak terlibat dalam demo tersebut...

Menjadi pelik, pres buat statement cakap demo ni membelakangkan dia sebagai presiden MPP.. Wah... Hebat... Kalau gua xsilap pres ckp perkara ni boleh bincang. Lu fkir la blik. Lu kata tak nak buat. So kira bagus la org xajak lu sbb tkut pulak kn benda ni jadi pemecah pendirian kkuh lu.

Gua lupa nk tulis apa da...Tapi yang penting gua sokong tindakan demo ni... Gua blah dlu...

10 Response to "Isu sejuk"

Saidatul Madiha Abd Rahim said...

i think demonstration leads to nowhere without prior understanding of the need on demonstrating dan juga pengetahuan tentang isu palestin-israel terutamanya dari aspek sejarah penuntutan kawasan.ada sebab mengapa zionis diberi nama zionis.sila baca dengan lebbih lanjut.
saya juga amat terkejut dengan banner yang tergantung di kolej kediaman indah permai tentang isu palestin-israel.statement no.2 tentang mendoakan israel ditimpa balasan yang setimpal dunia dan akhirat amatlah mendukacitakan saya sebagai seorang muslim.
nabi muhammad tidak pernah mendoakan perkara-perkara yang buruk terhadap israel, mengapa kita?
saya cadangkan agar mereka yang bergelar muslim sama-sama mendoakan kesejahteraan bangsa palestin.
sekali lagi, saya ingin menegaskan, peperangan antara palestin dan israel hanyalah peperangan politik. ianya menjadi isu agama, kerana saudara muslim yang terlibat.sekian.

RUMPUT TEPIAN JALAN said...

At some point I agree with you.
At another point I don't really agree about that.
But I alway live with democracy.
I respect your opinion.
In my post, I didn't mention Israel. I'm just saying zionis. I have read about Palestin and Zionis too. Including in Islam history also talk about both party.
I am agree with you about statement no 2.So no need for me to explain it again.
Berkenaan isu yang terakhir tu. Gua agak kurang bersetuju la. Kalau nak kata bukan pasal agama, gua tolak pendapat lu. Tapi kalau lu nak kata psl politik, gua ble terima. Permusuhan antara Palestin dan Israel mmg sudah agak lama. Dan perkara ini melibatkan agama. Agama yang merupakan satu sentimen yang cukup kuat. Gua malas nk hurai pjg. Lu sndiri ckp, lu kena baca lebih lanjut la...

Muslimin Agung said...

Salam WUFI.
"nabi Muhammad tidak pernah mendoakan perkara-perkara yang buruk". Kesalahan fakta. Dalam qunut nazilah Nabi Muhammad ada mendoakan kecelakaan untuk kaum Yahudi dan Musyrikin Mekah yang menindas umat Islam di Mekah, di samping mendoakan kesejahteraan umat Islam di Mekah sewaktu peristiwa hijrah.

Ira Syafirah said...

Betul2 sal hal 'doa' tu..

nurilhakim said...

Salam ziarah..
Terima kasih pd OPK atas penjelasan pendirian tentang Himpunan Aman. Tak perlu saya hurai panjang tentang keharusannya dalam Islam berdasarkan dalil naqli etc.
Cuma yg saya terpaksa komen ialah berkenaan pendapat 'my name is dish'. Subhanallah. Orang yg tahu setakat huruf A sahaja tentang sejarah Palestin-Zionis akan tahu bahawa keseluruhan agenda adalah isu aqidah dan bukan sekadar isu politik.
Kalau pun ia adalah isu politik, maka ia tidak lari dari menjadi isu Islam, kerana politik itu, sebahagian dari Islam.
Maaf atas kejahilan, wslm.

Saidatul Madiha Abd Rahim said...

sometimes i wonder why we claimed towards a right to a piece of land that leads us towards even much more destruction and atrocities.

have i read the stories and histories of the jews and muslims from both sides and i personally stand with my strong belief that, it is a war created by the followers itself.

Jews are god creation, and i believe He intendedly done so, but we however failed to see the history from their side.

i am not siding with jews at any point, but i believe , muslims before has landed atrocities on the jews and this is what we called give and take of the world.

if you are praying for other peoples destruction when they commit destruction or pain on you,
you are nothing like less or more but just an equal portion to them.

the problem lies within muslim mindset.rethink.

nurilhakim said...

Salam ziarah..
You certainly have an equal way of looking at things. Unfortunately Islam preaches fairness and not equality.

Try reading just a bit more to see why Muslims want back Palestine. My blog wouldn't be so hard to reach. Yours is nice too.

Praying for one's destruction when they choose to destruct is well within Islam's boundaries, as well as choosing to forgive. But faced with brutalisme the size of Israel, seeing loved ones die and trampled by tanks and bleed to death and bombed and raped and shot point-blank, does not help much.

I choose to differ.

Ira Syafirah said...

orang tak berapa berkenanlah dengan pendapat 'my name is dish'.. =(

Saidatul Madiha Abd Rahim said...
This comment has been removed by the author.
Saidatul Madiha Abd Rahim said...

@ira
boleh saya tau mengapa?

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes
This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates