Al Kisah Pilihanraya Kampus.


Pilihanraya kampus yang lalu telah memberikan kita seribu satu jawapan dan juga persoalan dengan kemenangan dan juga kekalahan calon-calon yang bertanding. Namun demikian, dari sini juga kita dapat tengok sendiri bagaimana budaya pemikiran student UMS. Peratusan keluar mengundi yang dikatakan telah menjalankan tanggungjawab mereka adalah 52%. Ini merupakan peratusan yang lebih sedikit berbanding tahun lepas.


Dari peratusan yang keluar mengundi ini kita dapat lihat bahawa mahasiswa UMS memang tidak ada kesedaran terhadap suasana di sekeliling mereka. Apa yang mereka au, hanyalah mencari kesalahan MPP atau pemimpin mereka sahaja. Xpenah untuk memikirkan bagaimana untuk membangunkan jatidiri mahupun sifat kepimpinan dalam diri. Contohnya kita dapat tengok dalam group friendster UMS yang mana satu nickname bernama Yutaka. Menjadi satu watak yang paling PANAS dalam group ini. KOnonnya setiap suara & idea yang dilemparkan melalui forum friendster tu sudah cukup untuk dia jalankan tanggungjawab sebagai mahasiswa UMS. Kesian dengan makhluk ni. Saya amat kesian dengan dia kerana segala tohmahan, fitnah & kata-kata kesat yang diberikan oleh dia ini seolah-olah individu ni datang dari keluarga yang amat memerlukan kasih sayang dari masyarakat setempat. Mungkin juga zaman nenek moyang dia dulu xpenah diberi kasih sayang yang cukup sehinggakan dia sanggup berbuat apa saja demi mendapatkan perhatian dari orang lain. Kepada mahasiswa yang pintar & mampu membuat analisis, pastikan anda fikir dahulu sebelum mengutarakan pendapat. Jika tidak, maka susahlah pendapat anda untuk diterima mahasiswa lain. Malahan, nama ibubapa anda juga akan jadi buruk kerana xmampu memberi tunjuk ajar yang baik pada anaknya.

Jadi, di sini, kepada semua pemenang pilihanraya kampus, janganlah anda bersusah hati dengan segala tohmahan & fitnah yang dilemparkan melalui group frenster tu. Itu semua cabaran. Anggaplah segala tohmahan itu sebagai benchmark untuk anda bekerja dengan lebih rajin & bersemangat.

Jumpa Lagi!!

5 Response to "Al Kisah Pilihanraya Kampus."

Zinnirah said...

kata-kata Yutaka mcm debu halus yg seng ditiup angin.. xda pape nilai pun. ntah apelah dia bengang sgt dgn MPP tu, klau dah tau org xblh buat keje peganglah tnggungjwb tu sndri..mungkin dia xckup JANTAN untuk bertanding MPP..

moonlat said...

kalo dah dari mak bapak yang mangkuk, anak, apa lagi?

RUMPUT TEPIAN JALAN said...

gua bkn ape...
tu hak die...
gua panas gak...
kalau die gune saluran nk buat kecoh mcm tu, kite gune saluran bg pndgn dr kaca mata kita...

Anonymous said...

tak leh ke org nak cakap sket??????suara satu urg yg komplen juga mewakili ribuan student aper....

Anonymous said...

Salam...

Haha! Pa a maksud komen c anonymous d atas aku ni? Emm...

Adakah dia bermaksud, suara satu orang itu = yutaka, yang dikatakan telah 'bckp sket' tu?

Kalau betul itu maksudmu, aku rasa lawak + hampeh.

Aku rasa MALU kalau itulah yang dikatakan suara yang mewakili suara ribuan mahasiswa di UMS ni. Sangat2 malu.

Dengan komen / kritikan yang melulu, cuba memusing2kan fakta & hujah, ditambah lagi dengan keceluparan ungkapan bahasa mata pena yang bermotifkan emosi sebegitu, perlukah wakil suara mahasiswa bertindak & bersifat sedemikian dalam menyampaikan pandangan, kritikan @ ketidakpuasan hati mereka terhadap MPP?

Ohya terlupa pla. Aku xpasti dia ni pernah jadi MPP @ x. Apapun, dia berjaya menjadi 'wakil suara mahasiswa' di satu sudut yang 'gelap'.

Mungkin, beranilah depan MPP (itu pun sembunyi2 lagi). Kutuk itu ini. Kenapa tidak depan pentadbiran Universiti sekali?

Orang mahu bersatu-padu, mereka ini cuba memecah-belahkan la pula.

Atas slogan, "MPP TIDAK BOLEH DIHARAP. JANGAN PERCAYA MPP".

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes
This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates