Firman Jaya Kafe.

Aloo korang semua!

Pernah korang makan di kafe AB??? Kafe pakcik Hj Firman??? Kepada peminat kafe pakcik firman ni, kalo korang semua sedar, skang ni kafe tu dah tidak lagi buka kafe di kolej AB tu. Tapi ingat lagi saya masa pemerintahan saudara Hussein, kafe pakcik Firman ni la yang telah “berjaya” menurunkan harga makanan yang membahagiakan semua pelajar terutamanya di kolej AB. Tapi lama-kelamaan, bermula era Hasanal, kafe ni dah bermaharajalela balik. Kapak pelajar sesedap rasa sehingga jadi kaya.

Cerita terbaru yang ceknang dengar kisah pakcik Firman ni, dia cuba untuk buka kafe di 1 Borneo.. Memang satu keberanian yang paling tinggi yang pernah ceknang tgk dalam hidup saya. Maksudnya pelaburan pakcik Firman untuk kafe di 1 Borneo ni bukanlah sikit. Tapi, pelaburan yang sangat besar. Dari sini kita boleh tau & lihat sendiri. Betapa kayanya pengusaha kafetaria di UMS. Ini juga benar2 membuktikan kepada kita betapa hebatnya UMS sehingga boleh menyebabkan satu-satu peniaga menjadi kaya raya.

Jadi, di sini, adakah peniaga atau “ahli korporat” ni member pulangan balik kepada UMS? Contohnya dengan cara memberikan harga yang istimewa untuk pelajar?? Tiada kan?? Tepuk perut tanyalah lapar atau x?? Sedap atau x?

3 Response to "Firman Jaya Kafe."

Anonymous said...

Salam...

Huhuhu...

Emmm, gue nak tanye ni. Masa 05/06 dulu, harga minyak ada melambung naik x?

06/07?

07/08?

08/09? Oups, belum habis pla sesi 08/09. Ehehe..

Seterusnya, kamu tahukah berapa harga sewa PALING MURAH yang Bendahari UMS letakkan @ dipersetujui pada satu2 permohonan tender kafeteria?

RM3K? RM4K?

Kafe Firman Jaya sanggup letak hampir RM10K pada pemilihan tender yang lalu. Tapi, tak dapat juga.

Dengan sewa yang tinggi, barang2 keperluan diluar sana juga tinggi & tidak menentu, memang mantaplah kafe ni dapat buka cawangan di 1Borneo.

Aku xda pengalaman hitam / pahit dengan kafe ni. Masa aku wat program Hari Terbuka sempena Raya Aidiladha di KF dulu (2006), kafe ni sanggup terima tempahan last minute kami. Lauk pun bagi lebih. Guna borang LPO tu la.

Masa sebelum MSM sebenar haritu, kafe ni la juga yang menghantar makanan bagi peserta & AJK MSM. Awal hantar makanan. Rasa/sedap, bagi aku, syukurlah ok ja. Nda pernah sakit perut @ tercirit. Haha.

Masa kafe CD dilanda 'tsunami' awal2 sem ni, Wak tu datang membantu menambahkan bilangan pekerja & bahagian2 makanan yang lain selepas permuafakatan dengan bos baru kafe CD tu. Masa tu, Wak tu memang bagitau da aku yang diorang akan beroperasi di 1Borneo. Dengan kafe CD masa tu, tu sementara ja.

Uhu..

Anonymous said...

Err pembetulan a..

Tahun 2006 di atas ganti p 2007. Silap taip bah. Uhu..

Masa tu, sem 2 da. Lagi, aku bukanlah Pengarah program. Atas kertas, AJK biasa je. Ehe..

Tapi memang hal makanan tu aku terlibatlah.

Anonymous said...

hahahahah..aku suka ar blog ni...congrate ar pg blogger ni...pasal makanan mahal ni tak jadi isu..kuasa beli d tangan kita kalo rasa tak berbaloi jgn la beli..senang crita...mgkn pada yg ckp mkan mahal la tak sedapa la...kmu try buat katering dlu baru kamu tau mcmana susah nak letak harga yg berpatutan disamping puaskn ati pelanggan n makesure kta tak rugi...payah ooo...dorg pon cari makan gak....aku still belh trima lagi ar harga mknan kat kafe d ums ni...tapi msg2 ada pendapat masing2..bagi aku as long as makanan tu sedap n berbaloi..y not aku beli jak...peace

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes
This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates